24polska.pl luckystrikes.pl www.abclinux.pl www.numizmatyka.com.pl ANFA.PL linki
Login: Hasło: Odzyskaj hasło Zarejestruj się

logo



startowa startowa  a  mapa mapa strony  a  ulubione ulubione  a  kontakt kontakt



wyszukaj
Diety >> Dieta lodowa


Codziennie jedz lody i chudnij

Zbyt piękne, by mogło być prawdziwe? Otóż nie! Okazało się nawet, że lodowa dieta ma więcej zalet: nie tylko pomaga schudnąć, ale też dobrze służy zdrowiu. Lody wzmacniają organizm i zmniejszają ryzyko tak poważnych chorób jak osteoporoza, nadciśnienie, niektóre rodzaje nowotworu czy kamica nerkowa.

Ale uwaga! To nie powód, by sięgać od razu po litrowe opakowanie dowolnych lodów. Jak wszystko, co jemy w nadmiarze, odłożą się one w postaci tłuszczu. Co innego, jeśli potraktujemy lody jako stały element racjonalnej diety. Plan dietetyczny, dzięki któremu można co dzień rozkoszować się lodami i chudnąć, powstał w Stanach Zjednoczonych, gdzie przeciętny mieszkaniec zjada 40 litrów lodów rocznie. Plan ten jest jednak na tyle prosty, że bez trudu da się dostosować do każdych warunków.

powodów, by często jeść lody

Dzięki lodowym przysmakom możemy:
- mieć zdrowe, mocne kości;
- szybciej spalać tłuszcz;
- uregulować ciśnienie;
- złagodzić objawy napięcia przedmiesiączkowego;
- zapobiec rakowi okrężnicy;
- zmniejszyć prawdopodobieństwo udaru;
- poprawić odporność;
- zapobiec powstawaniu kamieni nerkowych.

Tajemnicą skuteczności diety lodowej jest wapń. Jego niedobór to wada większości jadłospisów.

W jaki sposób to działa?

Zapotrzebowanie organizmu na wapń w pełni zaspokaja tylko 14% kobiet w wieku 20-50 lat i zaledwie 4% pań po pięćdziesiątce. Ich dieta dostarcza średnio 652 mg wapnia, podczas gdy zalecana dawka dzienna to 1000 mg - dla kobiet do 50. roku życia i 1200 mg - dla starszych. Poważne są także niedobory wapnia w jadłospisach mężczyzn.

Tymczasem podczas badań nad czynnikami wpływającymi na zjawiska tycia i chudnięcia okazało się, że bardzo ważną rolę odgrywa w nich właśnie wapń. Dieta bogata w ten pierwiastek zwiększa zdolność organizmu do spalania tłuszczu. Kiedy wapnia brakuje, komórki gromadzą tłuszcz i powiększają swoją objętość.

Przeprowadzono eksperymenty, które dowiodły, że znaczenie ma nie tylko ilość, ale także postać wapnia. Osoby z nadwagą łykające preparaty wapniowe spalały o 26% kalorii i o 38% tłuszczu więcej niż ochotnicy, którzy odchudzali się w ten sam sposób, ale nie brali wapnia. Wyniki były jeszcze lepsze, gdy wapń pochodził z naturalnych źródeł, przede wszystkim z nabiału. Niektórym odchudzającym się podawano trzy posiłki dziennie o łącznej zawartości wapnia 1200-1300 mg. Spalili oni o 70% kalorii i o 64% tłuszczu więcej niż pozostali uczestnicy eksperymentu. Naukowcy prowadzący te badania zaliczyli do nabiału lody zawierające mleko. Wniosek? Nie lubisz mleka ani jogurtu? Idź na lody!

Dieta ta nie przekracza 1500 kalorii - dla pań i 2000 - dla panów. To o 300-500 kalorii mniej niż wynosi wartość energetyczna naszego przeciętnego jadłospisu. Wynika z tego, że kobiety mogą schudnąć 15, a mężczyźni nawet 25 kg w ciągu roku!

Lody jak lekarstwo

Powszechnie wiadomo, że wapń jest niezbędny do budowy i utrzymania zdrowych, mocnych kości. Ale stwierdzono, że ma on ogromne znaczenie w zapobieganiu takich schorzeń jak rak okrężnicy i nadciśnienie.
W Narodowym Instytucie Zdrowia w USA dowiedziono, że jedzenie trzech porcji niskotłuszczowego nabiału (plus 8-9 porcji warzyw i owoców) dziennie może w ciągu 2 tygodni obniżyć ciśnienie krwi równie skutecznie jak leki. Lody traktowane są tak, jak niskotłuszczowy nabiał.

Ochładzają apetyt

Lody zaspokajają apetyt dużo lepiej niż większość innych smakołyków. Nie warto ich sobie odmawiać z jeszcze jednego powodu. Dietetycy nazywają go syndromem zakazanego owocu - kiedy wiemy, że czegoś nam nie wolno, skupiamy na tym uwagę. To sprawia, że rośnie pożądanie i coraz więcej wysiłku trzeba włożyć w to, by zapanować nad apetytem. Dla większości odchudzających się osób lody to właśnie taki zakazany owoc. Lepiej więc od razu uwzględnić je w swoim dziennym bilansie energetycznym, niż raz na jakiś czas pochłaniać całe pudełko lodów, niwecząc odchudzające wysiłki.

Przykładowa dieta lodowa

Codziennie zjedz jakiś lodowy przysmak. Zakładając, że szklanka wybranych przez Ciebie lodów będzie miała do 250 kalorii, możesz zjeść właśnie tyle (mężczyźni 1,5 szklanki) lub mniejszą porcję, jeśli lody okażą się bardziej kaloryczne. W tabeli poniżej znajdziesz przykłady wartościowych, niskokalorycznych posiłków. Możesz je dowolnie komponować. Zwróć uwagę, że mężczyźni mogą przy każdym posiłku zjeść nieco więcej.

5 wersji śniadań:
dla kobiet: ok. 330 kalorii
dla mężczyzn: ok. 430 kalorii

1. Bułka i sałatka: kajzerka z 2 łyżkami chudego twarożku i szklanka chudego mleka; szklanka sałatki owocowej. Mężczyźni mogą zjeść 2 bułki plus mleko i sałatka.

2. Płatki z owocami: szklanka płatków pełnoziarnistych, szklanka świeżych lub mrożonych jagód, szklanka chudego mleka i łyżeczka cukru (niekoniecznie). Mężczyźni: dodatkowo 1 pełnoziarnisty tost z dietetyczną margaryną.

3. Koktajl: 250 g jogurtu 0% (nie więcej niż 120 kalorii na szklankę) zmiksowanego z 1/2 szklanki truskawek, łyżeczką cukru i małym bananem. Do tego 3 herbatniki. Mężczyźni: 3 dodatkowe herbatniki.

4. Gofry: 2 gofry (mogą być gotowe, odgrzane w tosterze) polane szklanką zmiksowanych truskawek z 2 łyżeczkami miodu. Do tego 1/2 szklanki chudego mleka. Mężczyźni: 4 łyżeczki miodu i cała szklanka mleka.

5. Przekąska do pracy: batonik albo wafelek śniadaniowy (nie więcej niż 150 kalorii), 250 g chudego mleka i duże jabłko. Mężczyźni: dodatkowo 6 połówek suszonych moreli i 8 migdałów

Posiłek poza domem
dla kobiet: ok. 365 kalorii
dla mężczyzn: ok. 430 kalorii

1. Lasagne: kwadracik lasagne (10 x 10 cm) z sosem bolognese (mięsno-pomidorowym) i 2 łyżkami tartego parmezanu, do picia może być cola light. Mężczyźni: dodatkowa porcja parmezanu.

2. Barszcz i paszteciki: 2 średnie paszteciki z pieczarkami i filiżanka czystego czerwonego barszczu. Mężczyźni: sałatka z pomidorów i papryki.

3. Naleśniki: 2 naleśniki z serem polane śmietaną. Do picia szklanka soku grejpfrutowego lub pomarańczowego rozcieńczonego wodą. Mężczyźni: dodatkowo brzoskwinia na deser.

4. Ryba po grecku: 200 g ryby po grecku i 2 kromki pełnoziarnistego chleba. Do picia herbata bez cukru. Mężczyźni: jabłko na deser.

5. Sałatka: szklanka sałaty, 3 łyżki gotowanej fasoli, 1,5 szklanki surowych warzyw, 1/2 szklanki tuńczyka, 2 łyżki siekanego jajka lub sera oraz sos light plus mała kromka chleba. Mężczyźni mogą dorzucić 2 łyżki grzanek.

Podwieczorek lub kolacja
dla kobiet: ok. 165 kalorii
dla mężczyzn: ok. 215 kalorii

1. Mleko i owoce: duża szklanka mleka i dowolny owoc. Mężczyźni: dodatkowo 5 małych precelków.

2. Jogurt: 250 ml chudego jogurtu i 3 suszone śliwki. Mężczyźni: dodatkowo 4 łyżeczki mieszanki studenckiej (orzechy i suszone owoce).

3. Koktajl brzoskwiniowy: 250 ml jogurtu brzoskwiniowego zmiksowane z brzoskwinią i 1-2 kostkami lodu. Mężczyźni: plus 2 krakersy.

4. Sałatka owocowa: pokrojone w kostkę: gruszka, banan, brzoskwinia, jedno kiwi i mała kiść winogron. Mężczyźni: plus 4 herbatniki

Obiad w domu
dla kobiet: ok. 390 kalorii
dla mężczyzn: ok. 515 kalorii

1. Zupa ogórkowa i kurczak: talerz zupy ogórkowej nie zabielanej śmietaną. Na drugie danie pierś kurczaka z grilla, pół szklanki ryżu i sałatka grecka. Mężczyźni mogą zjeść pierś kurczaka w panierce.

2. Pizza wegetariańska: kawałek dużej pizzy na cienkim spodzie z 2 rodzajami warzyw (np. pieczarki i papryka), sałatka przygotowana z 1 szklanki mieszanki warzyw zielonolistnych, 1/2 szklanki siekanych warzyw i 2 łyżki sosu light. Mężczyźni: jedno jasne piwo.

3. Pulpety z kaszą gryczaną: pół szklanki kaszy gryczanej i 2 pulpety w sosie grzybowym, surówka z białej kapusty z marchewką i sosem musztardowym. Mężczyźni: 3 pulpety.

4. Leczo: 1,5 szklanki leczo z chudym mielonym mięsem, do tego sałatka z łyżką odtłuszczonego sosu. Mężczyźni: do leczo mogą dorzucić 2 łyżki tartego chudego sera i kilka słonych paluszków.

5. Fasolka po bretońsku: miseczka fasolki po bretońsku i kajzerka. Mężczyźni: kawałek chudej kiełbasy pokrojonej w kostkę dołożonej do fasolki.

6. Pierogi z jagodami: 8 pierogów z jagodami, polanych 2 łyżkami śmietany (o zawartości 12% tłuszczu) i posypanych łyżeczką cukru. Mężczyźni mogą zjeść nawet 12 pierogów, polewając je 3 łyżkami śmietany.